Při jízde na motocyklu je třeba vždycky opatrnost, ale na jaře o to větší. Ať jsme byli na podzim vyježdění sebevíc, rozhodně to neznamená, že na to hned navážeme a budeme jezdit jak z partesu. Člověk přes zimu leccos zapomene a je nutné si ovládání zase oživit.
Na co po zimě myslet?
Před první jízdou je samozřejmě nejdříve nutné provést jarní údržbu a pak vyrazit nejlépe jen okolo komína, ideálně bez spolujezdce. Abychom se do toho zkrátka dostali.
Na mnoha místech ještě pořádně nezapršelo a v mnoha obcích ještě neproběhlo jarní čistění silnic, a to může znamenat, že na silnicích a zejména pak u krajnic je větší množství štěrku, písku a jiných nečistot, které ale na pohled nemusíme zaznamenat. Po zimě jsou navíc silnice plné neopravených výmolů, a když na podobné místo vjedeme nekontrolovatelnou rychlostí, může to znamenat, že nás to odmrští pryč ze silnice.
Myslet je třeba i na to, že i když do zatáčky vjíždíme ukázkově, můžeme v protisměru narazit například na motorkáře, který naopak zatáčku nezvládl a může jet v našem pruhu.
Platí, že jedu tam, kam se dívám. Kdybychom se dívali na překážku, je velice pravděpodobné, že s ní dojde ke kolizi.
Často se necháme unést a jedeme podle pocitové rychlosti, která přiznejme si, bývá vyšší než ta povolená, avšak motorka se může chovat nevyzpytatelně, a především s tím nemusí počítat ostatní účastníci silničního provozu. Na ty je obecně třeba dávat neustále pozor.
Stoprocentní přednost neexistuje! I když někde máme přednost, neznamená to, že nás dotyčné vozidlo vidí a nevjede nám tam. Když někam nevidíme, nebo se blížíme k jakékoli křižovatce, vždy bychom měli snížit rychlost.
Zvýšená obezřetnost je na místě, zejména když předjíždíme více vozidel najednou, některé z nich totiž může začít vybočovat, a to bohužel i bez blinkru.
Zkrátka a dobře, když se budeme řídit pravidlem: respekt k motocyklu a předvídavost najedeme i letos spoustu krásných kilometrů.
Jarda