Chystáte se do autoškoly pro řidičské oprávnění skupiny A? Pak určitě bude zajímat, že vás čeká jiný výcvik než absolvovali vaši předchůdci. Od listopadu loňského roku vyšla totiž v platnost novela zákona o získávání způsobilosti k řízení motoristických vozidel. A nejzásadnější změny se týkají právě motocyklů.
Autoškolství si změnu bezpochyby již zasloužilo, otázkou je, zda jsou všechny změny tím správným krokem. Instruktoři změny a zpřísnění zkoušek vesměs vítají, současně ale podotýkají, že mají stále hodně chyb.
Co nově obnáší získání řidičského oprávnění?
Pro získání papírů na je potřeba absolvovat 27 hodin teorie, 4 hodiny zdravotní přípravy a 13 hodin jízdy na silnicích po 45 minutách.
Na konci je třeba složit zkoušky z předpisů a praktické jízdy. Součástí praktické zkoušky bude nově test na cvičišti, kde uchazeč o řidičák na motorku musí předvést bez instruktora za zády, jak umí ovládat motorku.
V rámci této zkoušky zájemce o řidičák čeká pomalá jízda v přímém směru, bezpečné otočení o 180°, projetí zatáčky ve tvaru písmene U, slalom mezi kužely, jízda po dráze ve tvaru osmičky, opakované rozjetí s jednou nohou na stupačce, uhýbací manévr v rychlosti 45, resp. 50 km/h nebo prudké brzdění z rychlosti 50, resp. 45 km/h.
Součástí praktické zkoušky je také kontrola stroje před zahájením jízdy, schopnost vést motocykl bez použití motoru, a stejně tak sejmutí motocyklu ze stojanu a jeho opětovné postavení na stojan.
Jak se všechny tyto novinky osvědčí v praxi, ukáže až začátek dubna. Přes zimu totiž závěrečné zkoušky neprobíhají. Do té doby se ale třeba ještě podaří vyřešit několik problémů souvisejících s praktickými zkouškami.
Jrd